donderdag 15 oktober 2015

Luisteropracht ontwerpen


Avril 14th- Aphex Twin

 
1.       Betekenis: Het is een vrij rustig nummer met kalme en dromerige aspecten. Maar tegelijkertijd is het ook erg vrolijk. Ik denk dat de Aphex Twin leuke en vrolijke herinneringen bij je wilde opbrengen met dit nummer.

Vorm: Klassiek, alleen piano gebruik.
Klankaspecten: Het nummer maakt gebruik van redelijk verschillende toonhoogtes. Het is ook erg duidelijke verschil tussen refrein en couplet waardoor het luisteren makkelijker wordt voor mensen (en kinderen) die niet veel kennis hebben over muziek.
2.       Hoe luisteren de kinderen?
           Ik denk dat kinderen het ook een kalm maar toch vrolijk nummer vinden. Natuurlijk zal het            niet gek zijn als kinderen het geen mooie muziek vinden omdat het klassiek is. Dat wordt toch redelijk snel saai gevonden.

3.       Opdrachten bij het luisteren naar Avril 14th:
-Motorisch: Beweeg mee in het ritme van het nummer: Let erop of je snel of langzaam beweegt; sierlijk of grof etc.
-Creatief: Maak een tekening bij het nummer: Let op wat voor gevoel het nummer bij je opbrengt. Maak aan de hand daarvan een tekening en let vooral op kleurgebruik. Het mag abstract zijn.
-Creatief: Schrijf op welke herinneringen er bij je op komen als je hiernaar luistert. Zijn het bestaande herinneringen of bedacht je zelf een situatie of plek in je hoofd?
-Analytisch: Welk instrument wordt hier gebruikt?
-Musicerend: Waar denk je dat de componist aan dacht bij het maken van dit nummer? Was hij blij of verdrietig?
-Analytisch: Neurie de melodie na en let op de verschillende toonhoogtes. Let hierbij op dat de kinderen het lied op zijn minst 4 keer hebben gehoord, anders is het neuriën niet mogelijk.

4.       Wat doen de kinderen?
Ik denk dat de kinderen vooral creatief en motorisch luisteren. Ik denk dat er bij sommige herinneringen naar boven komen, blij of verdrietig. Daarbij denk ik dat sommigen ook mee gaan tikken of bewegen.

5.       Didactische werkvorm:
Samenwerkingsvormen en coöperatief leren:

6.       Gebruik maken van Coöperatief leren:
Bij de musicerende opdracht kunnen de kinderen samenwerken in tweetallen om op te schrijven waar de schrijver aan dacht tijdens het maken van het lied.

7.       Introductie:
Jij noemt een kleur zoals bijvoorbeeld geel, dan schrijven de kinderen op of ze die kleur eerder een vrolijke of verdrietige kleur vinden. Benadruk wel dat er geen goed of fout antwoord is, alles is goed. Herhaal dit dan met een aantal kleuren. Neem na afloop met de kinderen door welke emotie ze hebben opgeschreven bij welke kleur. Dit is een goede opdracht ter voorbereiding van de tekening maken aan de hand van de muziek.

8.       Nabespreken:
Nabespreken doe je door te vragen of de kinderen iets willen vertellen over hun tekening, waarom ze voor welke kleur hebben gekozen.
9. Laat een willekeurig iemand de opdracht doen.
Ik heb mijn 18-jarige broer de opdracht laten doen.
            -Motorisch: Hij begon zich rustig en sloom te bewegen, met veel gebruik van zijn armen.
            -Creatief: Hij heeft een abstracte tekening gemaakt van vooral donkerblauw en groen.
           -Creatief: Hij dacht aan een meer.
           -Analytisch: Hij merkte meteen op dat het een piano was.
             -Musicerend: Hij dacht dat de componist verdrietig was omdat hij het niet vrolijk vind klinken. Hij denkt dat de muzikant zichzelf mogelijk probeerde op te vrolijken door dit nummer te maken.
              -Analytisch: Ik heb hem na twee keer te laten horen gevraagd of hij het kon na neuriën maar dat lukte hem niet. Dus als een 18-jarige het niet lukt na twee keer moet een 10-jarige hem wel een aantal keer horen voordat hij hem kan neuriën.
 
Onze enige bevinding is dus dat je er bij de laatste vraag erop moet letten dat de kinderen het lied op zijn minst 4 of meer keer hebben gehoord.   
10. (Zie punt 3 de laatste vraag, daar heb ik onze bevindingen toegevoegd)
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten