Avril 14th- Aphex Twin
Vorm: Klassiek, alleen piano gebruik.
Klankaspecten: Het nummer maakt gebruik van redelijk verschillende
toonhoogtes. Het is ook erg duidelijke verschil tussen refrein en couplet
waardoor het luisteren makkelijker wordt voor mensen (en kinderen) die niet
veel kennis hebben over muziek.
2. Hoe luisteren de kinderen?
Ik denk dat
kinderen het ook een kalm maar toch vrolijk nummer vinden. Natuurlijk zal het
niet gek zijn als kinderen het geen mooie muziek vinden omdat het klassiek is.
Dat wordt toch redelijk snel saai gevonden.
3. Opdrachten bij het luisteren naar Avril
14th:
-Motorisch: Beweeg mee in het ritme van het
nummer: Let erop of je snel of langzaam beweegt; sierlijk of grof etc.
-Creatief: Maak een tekening bij het
nummer: Let op wat voor gevoel het nummer bij je opbrengt. Maak aan de hand
daarvan een tekening en let vooral op kleurgebruik. Het mag abstract zijn.
-Creatief: Schrijf op welke herinneringen
er bij je op komen als je hiernaar luistert. Zijn het bestaande herinneringen
of bedacht je zelf een situatie of plek in je hoofd?
-Analytisch: Welk instrument wordt hier
gebruikt?
-Musicerend: Waar denk je dat de componist
aan dacht bij het maken van dit nummer? Was hij blij of verdrietig?
-Analytisch: Neurie de melodie na en let op
de verschillende toonhoogtes. Let hierbij op dat de kinderen het lied op zijn minst 4 keer hebben gehoord, anders is het neuriën niet mogelijk.
4. Wat doen de kinderen?
Ik denk dat de kinderen vooral creatief en
motorisch luisteren. Ik denk dat er bij sommige herinneringen naar boven komen, blij of
verdrietig. Daarbij denk ik dat sommigen ook mee gaan tikken of bewegen.
5. Didactische werkvorm:
Samenwerkingsvormen en coöperatief leren:
6. Gebruik maken van Coöperatief leren:
Bij de musicerende opdracht kunnen de
kinderen samenwerken in tweetallen om op te schrijven waar de schrijver aan
dacht tijdens het maken van het lied.
7. Introductie:
Jij noemt een kleur zoals bijvoorbeeld geel,
dan schrijven de kinderen op of ze die kleur eerder een vrolijke of verdrietige
kleur vinden. Benadruk wel dat er geen goed of fout antwoord is, alles is goed.
Herhaal dit dan met een aantal kleuren. Neem na afloop met de kinderen door
welke emotie ze hebben opgeschreven bij welke kleur. Dit is een goede opdracht
ter voorbereiding van de tekening maken aan de hand van de muziek.
8. Nabespreken:
Nabespreken doe je door te vragen of de
kinderen iets willen vertellen over hun tekening, waarom ze voor welke kleur
hebben gekozen.
9. Laat een willekeurig iemand de opdracht doen.
Ik heb mijn 18-jarige broer de opdracht laten doen.
-Motorisch: Hij begon zich rustig en sloom te bewegen, met
veel gebruik van zijn armen.
-Creatief: Hij heeft een abstracte tekening gemaakt van
vooral donkerblauw en groen.
-Creatief: Hij dacht aan een meer.
-Analytisch: Hij merkte meteen op dat het een piano was.
-Musicerend: Hij dacht dat de componist verdrietig was omdat
hij het niet vrolijk vind klinken. Hij denkt dat de muzikant zichzelf mogelijk
probeerde op te vrolijken door dit nummer te maken.
-Analytisch: Ik heb hem na twee keer te laten horen gevraagd
of hij het kon na neuriën maar dat lukte hem niet. Dus als een 18-jarige het
niet lukt na twee keer moet een 10-jarige hem wel een aantal keer horen voordat
hij hem kan neuriën.
Onze enige bevinding is dus dat je er bij de laatste vraag erop
moet letten dat de kinderen het lied op zijn minst 4 of meer keer hebben
gehoord.
10. (Zie punt 3 de laatste vraag, daar heb ik onze bevindingen toegevoegd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten