vrijdag 16 oktober 2015

Grafisch partituur
























Hier is hij dan: mijn grafische partituur.
Wat de notaties betekenen? Dat zal ik even uitleggen:

-Lippen: Neuriën van hoog naar laag of van laag naar hoog.
-Voeten: Stampen met je voeten.
               _  Is een tel wachten na stamp
               .   Is niet wachten na stamp
-Handen: o is zachte klap
                O is harde klap

De eerste stukjes zijn er om uit te leggen wat de notaties betekenen en om een beetje in te komen in de ritmes.
Het tweede stuk waar alles gemengd is, is wat lastiger voor de kinderen omdat je dan gemakkelijker in de war kunt raken door de hoeveelheid in verschillende notaties. Wel denk ik dat het een leuke uitdaging is om met de kinderen aan te gaan.

KVB-Model:

Klank:
  • Toonhoogte: Ik heb gebruik gemaakt van verschillende toonhoogtes bij het neuriën. Je kunt het verschil in hoogtes in de partituur herkennen doordat de getekende lijn ook verschilt in hoogtes.
  • Toonduur: Ik heb toonduur verwerkt bij het stampen, bij de _ zitten er twee seconden en bij de . zit ongeveer een halve seconde.
  • Toonsterkte: Ik heb van toonsterkte gebruik gemaakt bij het klappen. Omdat er momenten zijn waar de o (zachte klap) wordt gebruikt maar ook momenten waar de O (harde klap) wordt gebruikt.
  • Klankkleur: In mijn grafische partituur zit ook klankkleur omdat elk symbool aan een ander geluid gebonden zit.
Vorm:

  • Herhaling: Er zit veel herhaling in mijn partituur; bij het neuriën zijn er de tonen die steeds achterelkaar worden herhaald, namelijk: hoog, laag, hoog, laag, hoog, laag etc. Bij het stampen wordt de lange of korte wachttijd tussen het stampen steeds herhaald en bij het klappen komen de zachte of harde klap steeds terug.
  • Contrast: Contrast is in deze partituur verwerkt door het afwisselende gebruik van handen, voeten en stem.
  • Variatie: Ook is deze partituur zeer variërend als je kijkt naar gecombineerde stukje. Daar staan alle symbolen door elkaar. Handen, voeten en stem worden achtereenvolgens gebruikt. 
Betekenis:
  • Wat een muziekstukje voor jou betekend is zeer persoonlijk. Iedereen voelt zich of denkt anders bij het luisteren of maken van muziek. Zelf denk ik dat de betekenis voor een grafisch partituur vooral om samenspel en motorische ontwikkeling gaat. Ook is het een voorloper van noten lezen wat muziek maken met kinderen makkelijker maakt. 



4 opmerkingen:

  1. Hey Emma,

    Top: De symbolen in het partituur zijn erg duidelijk.
    Top: Je legt goed uit wat alles betekent.
    Top: Je hebt het KVB-Model gebruikt.

    Tip: Vergeet niet nog klankkleur in te vullen ;)

    Verder heb ik eigenlijk geen tips.
    Ik vind dat je grafische partituur er goed uitziet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Maaike! Ik zal klankkleur nog even invullen.

      Groetjes Emma.

      Verwijderen
  2. Van welk kkr lied is da trut wa hebbe wij daaraan

    BeantwoordenVerwijderen