Nima naja
Wanneer je een lied wilt aanleren aan kinderen kun je dit het
best doen met het OMOKVAR- model. De letters staan voor: Ontwerp, Muzikale
opening, Kern, Verwerking, Afsluiting en Reflectie.
Ontwerp:
Lied: Nima naja
Doel: De kinderen kunnen aan het eind van de les het lied
Nima naja op goede toonhoogte zelfstandig zingen.
Beginsituatie: De kinderen kennen het lied Nima naja nog
niet. Dit is dus de eerste keer dat ze dit nummer horen en gaan zingen.
Wat kennen, kunnen en willen de kinderen: Het lied Nima naja
is een nummer voor groep 7/8. Dit is waarschijnlijk omdat het in een vreemde
taal wordt gezongen, namelijk Russisch en dit maakt het zingen lastiger. Wel is
het daarom een leuke uitdaging waardoor er interesse en plezier in de kinderen
wordt uitgelokt. Het lied is daarentegen op een goede toonhoogte voor een kind
uit groep 7/8 dus ze zouden het moeten kunnen zingen. Dit komt omdat de
toonhoogte niet zo hoog ligt en een ouder kind kan minder hoge noten halen dan
een jong kind.
Materialen: Bladmuziek of Digibord voor de tekst en karaoke
versie van Nima naja.
Ruimte: Het klaslokaal
Aanleermethode: De weggeefmethode, we luisteren iedere keer naar het geheel om het onder de knie te krijgen.
Ruimte: Het klaslokaal
Aanleermethode: De weggeefmethode, we luisteren iedere keer naar het geheel om het onder de knie te krijgen.
Muzikale opening:
Ter opening van de les gaan we een aantal stemoefeningen doen.
-Ga staan met je benen uitelkaar, schouders laag en je hoofd omhoog,
-Dan neurie ik een stukje voor wat de kinderen vervolgens nadoen,
-Daarna neuriën we een aantal verschillend toonhoogtes: van zo hoog mogelijk naar zo laag mogelijk.
-Ter afsluiting doen we een aantal tongbrekers voor goede articulatie: de kat krabt de krullen van de trap en zeven zwarte zwanen zwommen in de Zuiderzee. Dit kan eventueel ook gezongen worden.
Kern:
De kern van de les wordt het beantwoorden van en aantal luistervragen:
-Welke instrumenten worden in dit nummer gebruikt?
-Welke taal is het?
-klap mee met het ritme van het nummer.
-Wat voor emotie had de muzikant toen hij dit lied maakte?
-Welke woorden uit het lied kun je herhalen?
Nadat we erachter zijn gekomen dat het Russisch is, vraag ik aan de kinderen wie mij iets kan vertellen over Rusland. Is het een rijk of arm land, wonen er veel mensen, welke taal spreken ze, waar ligt het etc. Dan ga ik de tekst vertalen. Het zou betekenen: er zijn geen eieren, geen sigaretten, er is geen brood en geen melk. Dan vertel ik dat Rusland vroeger een erg arm land was en dat eten schaars was. Hoewel Rusland nog steeds een veel minder modern land dan Nederland is en veel mensen er van het land leven, is het niet zo erg als vroeger. Waarschijnlijk is dit nummer dan ook geschreven in de tijd dat Rusland het niet zo goed had. (Eventueel zou ik nog kunnen vertellen hoe het nu met Rusland gaat maar dat hangt erg van de tijd af).
Daarna luister ik samen met de kinderen twee keer naar het hele
liedje en zing de tweede keer zelf mee. Dan mogen de kinderen de derde keer
meezingen en dan zingen we het lied een aantal keer achter elkaar. Tijdens het
zingen klappen de kinderen ook mee op het ritme. Nadat de kinderen het lied ongeveer zes keer hebben gehoord en volledig kunnen meezingen gaan we verder met de verwerking.Nadat we erachter zijn gekomen dat het Russisch is, vraag ik aan de kinderen wie mij iets kan vertellen over Rusland. Is het een rijk of arm land, wonen er veel mensen, welke taal spreken ze, waar ligt het etc. Dan ga ik de tekst vertalen. Het zou betekenen: er zijn geen eieren, geen sigaretten, er is geen brood en geen melk. Dan vertel ik dat Rusland vroeger een erg arm land was en dat eten schaars was. Hoewel Rusland nog steeds een veel minder modern land dan Nederland is en veel mensen er van het land leven, is het niet zo erg als vroeger. Waarschijnlijk is dit nummer dan ook geschreven in de tijd dat Rusland het niet zo goed had. (Eventueel zou ik nog kunnen vertellen hoe het nu met Rusland gaat maar dat hangt erg van de tijd af).
Verwerking:
Daarna gaan we het lied zingen zonder de karaoke versie en
gaan we steeds sneller zingen. Dat doe ik eerst een keer voor. Door mee te
klappen op je knieën kun je de snelheid aangeven. Dus bij Ni-ma-na-ja zingen we
in een erg laag tempo en bij ni-ma-pa-pa-ro-sjka gaan we al een stuk sneller. Op
het laatst, bij ni-ma-mo-lo-kai zingen we dus in het hoogste tempo.
Afsluiting:
Tijdens de afsluiting zing ik het lied nog twee keer achter
elkaar met de kinderen en mogen ze ook lekker meebewegen op de muziek.
Reflectie:
Nadat iedereen weer op zijn plek zit vraag ik aan de kinderen
wat ze geleerd hebben deze les. Daarna vraag ik wat ze vonden dat er goed ging
en wat nog beter kan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten